|
Sollicitatievragen | |
Inhoud: Zakelijke kwaliteiten |
Bij zakelijke kwaliteiten moet je denken aan:
Dit is natuurlijk vooral van belang bij commerciële functies.
Als je hier een praktijkvoorbeeld bij kunt geven dan is dat prima. Maar maak duidelijk dat jij niet degene was die de onredelijke verwachtingen gewekt had. Het afstemmen van verwachtingen op de realiteit is een belangrijke commerciële vaardigheid.
Leg uit waarom de klant lastig was en hoe je hiermee bent omgegaan.
Vertel welke eigenschappen volgens jou belangrijk zijn om goed met klanten om te gaan. Onderbouw vervolgens met praktijkvoorbeelden dat jij over deze eigenschappen beschikt.
Je kunt denken aan eigenschappen als:
Klantgerichtheid betekent een heleboel, maar het belangrijkste is dat te allen tijde voorop staat dat de klant uiteindelijk tevreden is met het geleverde.
Hierbij kun je denken aan:
De kans is dus groot dat je deze vraag bevestigend kunt beantwoorden.
Bereid een goed verhaal voor. Ook als deze vraag niet gesteld wordt kun je in het gesprek vast wel een aanknopingspunt vinden om dit verhaal te vertellen.
In een zakelijke context wordt onder ondernemend verstaan:
Ondernemen is risico's nemen. Om jouw ondernemerschap over het voetlicht te brengen kun je een positief verhaal vertellen over een mislukt initiatief. Er zijn allerlei redenen waardoor een initiatief kan mislukken, die jou niet aan te rekenen zijn. Bijvoorbeeld:
Een visievraag. Zie ook de vragen over jouw kennis van de organisatie.
De belangrijkste verschillen tussen een ondernemer en een manager zijn:
In de praktijk zijn allerlei mengvormen ontstaan, zoals de intrapreneur of intern ondernemer, die binnen een organisatie ondernemerschap ontplooit. Een intrapreneur bouwt een netwerk van vrienden op, brengt op het juiste moment ideeën naar voren, en streeft ernaar iets nieuws te realiseren door een combinatie van visie en actie. Daarbij heeft de intrapreneur een hekel aan middelmatigheid, regels en autoriteit.
Bron: Ondernemerskunde I; Willems, A.D. e.a., Open Universiteit, 1990.
Een riskante vraag. Als je al te nadrukkelijk allerlei ambitieuze plannen presenteert, dan krijgt de interviewer misschien de indruk dat je de baan eigenlijk niet wilt, of dat je snel weer vertrekt.
Het mooiste is om een ondernemend plan te schetsen dat direct verband houdt met de functie waarop je solliciteert.
Volgende pagina: Wat weet je van de functie waarop je solliciteert?
Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollicitatievragen/zakelijke-kwaliteiten.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon