|
Gerelateerde Cursussen | |
Lastige mensen |
Of je nu baliemedewerker, secretaresse, verkoper, helpdeskmedewerker, projectleider of manager bent, je komt lastige mensen tegen. Gesloten mensen, klagers, treuzelaars, slechte luisteraars, bemoeials, manipulators, saboteurs, informatiekapers, agressieve mensen, bullebakken, arrogante mensen, betweters, parasieten en grappenmakers. Je voelt je er ongemakkelijk bij, geïrriteerd, boos, gefrustreerd of bang.
Je bent geneigd ze te mijden. En als dat kan, dan is het zelfs een goede strategie. Maar vaak moet je nu eenmaal met lastige mensen zien te werken. Met deze online cursus leer je lastig gedrag beter te begrijpen, beter om te gaan met verschillende vormen van lastig gedrag en grip te krijgen op lastige mensen.
"De hel, dat zijn de anderen"
Jean-Paul Sartre
Je kunt het meeste over jezelf leren van
mensen waar je een hekel aan hebt.
Gebruik het model van de kernkwaliteiten
en het kernkwadrant
om van lastige mensen iets te leren over jezelf. Ontdek uitdagingen om aan te
werken. Zie het goede in lastig gedrag. Ben je misschien zelf weleens lastig
voor anderen?
Waarom is iemand lastig?
Mensen gedragen zich lastig omdat ze geleerd hebben dat ze daarmee anderen
uit balans kunnen brengen en de actie van anderen kunnen beïnvloeden of
zelfs verhinderen. Het kan bewuste manipulatie zijn, maar ook een onbewust
gegroeide karaktereigenschap. Lastig gedrag is echter geen objectief gegeven,
dat het
lastig is is jouw persoonlijke interpretatie.
Waarom hebben lastige mensen invloed op jou?
Ze vragen om aandacht. Ze intimideren je. Ze appelleren aan schuldgevoelens.
Ze voelen macht. Ze zoeken genegenheid. Ze genieten van jouw reactie.
Bewaar altijd je goede humeur.
Vat lastig gedrag niet persoonlijk op. Waarschijnlijk gedraagt de lastige
persoon zich tegenover iedereen zo. Accepteer dat je mensen niet zomaar kunt
veranderen, zeker lastige mensen niet.
Gesloten en zwijgzame mensen
Gesloten of zwijgzame mensen laten niet blijken wat ze werkelijk denken.
Ze kunnen lastig zijn doordat ze bedoeld of onbedoeld essentiële
informatie achterhouden, of nalaten te waarschuwen voor een opdoemend probleem.
Perfectionisten
Soms is iemand zo gedreven om zijn werk helemaal pico bello te krijgen, dat het nadelige gevolgen heeft. Hij besteedt onnodig veel tijd aan zijn werk, doet er te lang over om iets op te leveren, raakt gestrest en roept irritatie op bij anderen. We spreken van ongezond of onrealistisch perfectionisme als deze nadelen de overhand krijgen.
Pessimisten
Een pessimist gaat uit van slechte of ongunstige ontwikkelingen of uitkomsten in de toekomst. Hij heeft weinig vertrouwen in het leven en neemt aan dat er altijd wel iets fout zal gaan.
Klagers
Een klager maakt anderen voortdurend deelgenoot van de problemen en bezwaren die hij overal ziet.
Twijfelaars en treuzelaars
Twijfelaars blijven een probleem van alle kanten bekijken voor ze een beslissing
nemen. Treuzelaars stellen een beslissing of actie uit tot het allerlaatste
moment.
Mensen die slecht luisteren
Mensen die slecht luisteren praten dwars door je heen, omdat ze kennelijk vinden
dat wat ze zelf te vertellen hebben veel belangrijker is. Het resultaat is
dat jullie elkaar over en weer niet begrijpen.
Bemoeial
Sommige mensen bemoeien zich graag met kwesties waar ze eigenlijk niets mee
te maken hebben. Vaak creëren ze problemen die voordien niet bestonden.
Ze proberen andere mensen op te stoken om actie te ondernemen. Ze creëren
en verspreiden roddels en geruchten.
Mensen die jou of de situatie bewust
manipuleren.
Soms voel je aan dat je gemanipuleerd wordt. Iemand trekt aan je touwtjes
en regisseert het spel om jou heen. Ook al is de lastige persoon vriendelijk
en pretendeert hij het beste met je voor te hebben, hij gebruikt
je en misbruikt je en laat je als een baksteen vallen zodra hij je niet meer
nodig heeft.
Mensen die kennis of
informatie achterhouden
Kennis is macht. Er zijn mensen die misbruik maken van dit gegeven. Ze houden
hun kennis voor zichzelf, of ze houden informatie achter.
Dominante mensen
Een dominant persoon probeert voortdurend meer invloed of macht uit te oefenen dan anderen in een gelijkwaardige positie. Hij is soms overheersend en wil de baas spelen of de overhand hebben.
Saboteurs
Een saboteur die jouw baan in gevaar wil brengen probeert van alles om je in
diskrediet te brengen of je gezag te ondermijnen.
Instabiele of agressieve
mensen met woedeuitbarstingen
Bied deze mensen 't hoofd, zonder een gevecht aan te gaan.
Bullebakken
Een bullebak is iemand die met ruw optreden mensen bang maakt. Hij intimideert
bijvoorbeeld met dreigende taal.
Arrogante mensen
Arrogante of neerbuigende mensen plaatsen zichzelf op een voetstuk. Ze voelen
zich beter of belangrijker dan anderen. Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid
door de minderwaardigheid van anderen te benadrukken.
Narcist
Een narcist is iemand met een doorgeslagen gevoel van eigenwaarde, die gelooft dat hij superieur is aan anderen. Hij voelt zich belangrijk en groot, en heeft veel behoefte aan bewondering.
Betweter
Een betweter is iemand die alles beter meent te weten dan anderen.
Hij heeft over elk onderwerp
een eigen opvatting en hij denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft.
Het
feit dat hij niet open staat voor ideeën en opvattingen
van anderen maakt hem tot een lastig persoon.
Parasiet
Er zijn mensen die altijd iets van je willen. Je geld, boeken, je tijd of
andere gunsten. Als ze iets van je lenen zie je het vaak niet meer terug, of
je moet er veel moeite voor doen.
Grappenmakers
Sommige mensen kunnen met scherpe grappen, insinuaties of sarcastische opmerkingen
iemand kleineren of de grond in boren. Als een sluipschutter liggen ze
op de loer om bij elke gelegenheid die zich voordoet iemand neer te halen.
In feite is dit vijandig gedrag, met een humoristische dekmantel.
Een lastige persoon aanspreken.
Tips om iemand aan te spreken op zijn gedrag. Hoe ga je om met boosheid
en irritatie?
Druk weerstaan door je standpunt
te herhalen.
Als iemand aandringt met een verzoek dat je wilt weigeren, dan kun je dat doen
door telkens je antwoord te herhalen. Als een kapotte grammofoonplaat blijf
je inhoudelijk steeds precies hetzelfde zeggen, tot de lastige persoon doorheeft
dat je niet van plan bent van mening
te veranderen.
De bal terugspelen.
Kaats de bal terug, bijvoorbeeld als iemand te nieuwsgierig is naar persoonlijke
zaken. Reageer op zijn vraag met een nietszeggend antwoord en een wedervraag.
De bal niet terugspelen.
Luister naar een tirade of een vervelende roddel zonder je op te winden. Bedank
de lastige persoon met een neutrale opmerking en ga verder met je werk alsof
er niets
is gebeurd.
Het gesprek afsnijden.
Als iemand een vervelend of provocerend gesprek begint, dan kun je hem met
een
neutrale opmerking de pas afsnijden.
Van onderwerp veranderen.
Als je niet wilt ingaan op de gesprekslijn van een lastige persoon, dan kun
je gewoon van onderwerp veranderen. Vaak is dat voldoende en heeft de lastige
persoon door dat je niet geïnteresseerd bent in zijn verhaal.
Aan het onderwerp vasthouden.
Als je iets wilt bespreken met een lastige persoon, of iets van hem gedaan
wilt krijgen, maak dan vooraf een lijstje van je belangrijkste gesprekspunten.
Als de lastige persoon vervelende dingen zegt dan kom je telkens op je eigen
gespreksonderwerpen terug. Zo voorkom je dat je in een discussie verzeild raakt
die je niet wilt.
Kies je gedrag met behulp van de Roos
van Leary.
Wanneer je te maken hebt met lastige mensen dan is het niet altijd
effectief om op deze natuurlijke manier te reageren op hun gedrag. Bepaal je
eigen gedrag om de gewenste reactie uit te lokken met behulp het model van Leary.
Dijk, Bert van (2000).
Beïnvloed anderen, begin bij jezelf.
Over gedrag
en de Roos van Leary.
Thema, 2001.
Ofman, Daniel en Weck, Rita van der (2000).
De Kernkwaliteiten van het Enneagram.
Scriptum Management, 2002.
"Het Enneagram is een model dat negen persoonlijkheidstypen en hun onderlinge
interacties beschrijft. Het kernkwadrant geeft inzicht in de samenhang tussen
iemands kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Hoe de negen enneagramtypen
en de kernkwaliteiten elkaar beïnvloeden komt in dit boek aan bod. Daarmee
wordt een verband gelegd tussen twee waardevolle manieren om tot zelfinzicht te komen." (parafrase van de flaptekst)
Straub, Joseph T. (1999).
The Agile Manager's Guide to Managing Irritating
People.
Velocity Business Publishing - Bristol, Vermont USA.
(Vertaling:
Lastige mensen coachen. E-com Publishing, 2002).
Ury, William L. (2003).
Getting Past No.
(Vertaling: Onderhandelen met
lastige mensen. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact, 2003).
Auteur: René Pijlman
Links naar informatieve en leerzame websites over omgaan met lastige mensen.
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon