|
Lastige mensen | |
Inhoud: Manipulator |
Soms voel je aan dat je gemanipuleerd wordt. Iemand trekt aan je touwtjes en regisseert het spel om jou heen. Ook al is de lastige persoon vriendelijk en pretendeert hij het beste met je voor te hebben, hij gebruikt je en misbruikt je en laat je als een baksteen vallen zodra hij je niet meer nodig heeft.
Er zijn mensen die je aan jezelf doen twijfelen. Ze proberen je te laten denken dat je het helemaal verkeerd doet. Ze proberen je zorgen te laten maken of je wel aanvaard wordt door je collega's of ondergeschikten. Ze hopen dat je hierdoor minder aandacht besteedt aan hun prestaties op het werk.
Er zijn mensen die je in vertrouwen allerlei gevoelens en diepe gedachten ontlokken. Als je later in ongenade valt maken ze misbruik van de informatie. Ze verspreiden bijvoorbeeld roddels over je. Dit lijkt op het gedrag van de saboteur. Als je dit motief vermoedt, dan zijn goede reacties op een impertinente vraag:
Er zijn mensen die proberen je te irriteren en op te hitsen. Ze beleven er plezier aan om jou emotioneel, boos of gestresst te zien worden.
Als leidinggevende heb je soms te maken met charmeurs, die je inpalmen met vleierij, om de aandacht af te leiden van het feit dat ze weinig productief zijn.
Er zijn ervaren medewerkers met een goede staat van dienst die maar al te graag hun adviezen komen geven. Hun bedoelingen zijn niet altijd oprecht. Sommigen proberen een vertrouwensrelatie met de leidinggevende op te bouwen, met de bedoeling hun aanzien en macht in de organisatie te vergroten.
Er zijn mensen die zich vrijwillig opgeven voor moeilijke taken of projecten, maar die daarna bijzondere gunsten verwachten. Anders stellen ze zich vijandig op, stoten ze je voor het hoofd, of worden ze nors, omdat je je in hun beleving niet aan de 'afspraak' hebt gehouden. En dat terwijl jij niets van het bestaan van een afspraak weet.
Besteedt niet onnodig veel tijd aan manipulators. Anders zou je tegenover collega's de indruk wekken dat je een goede relatie hebt met de manipulator en dat diens tactiek kennelijk werkt.
Wees duidelijk, transparant en consequent wat betreft regels en procedures in een organisatie. Die zijn er immers om willekeur en manipulatie te voorkomen. Houd je aan het geldende beleid en zeg waar het op staat.
Onderhandel niet over taken of opdrachten om een manipulator tevreden te stellen.
Wees terughoudend met het duiden van de motieven van mensen. Sommige mensen komen met de beste bedoelingen adviezen geven of complimentjes uitdelen.
Volgende pagina: Mensen die kennis of informatie achterhouden
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/bewust-manipuleren.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon