|
Didactiek | |
Inhoud: Over leren:
Training opzetten: |
Iedereen heeft een eigen leerstijl. De één begraaft zich in vakliteratuur voordat hij iets nieuws in de praktijk beproeft, de ander kiest voor trial and error: gewoon dóen en maar kijken wat er gebeurt.
Volgens Kolb leren mensen op vier manieren. Hij onderscheidt vier leerstijlen:
Voor een effectief leerproces is het belangrijk dat alle fasen worden doorlopen, ongeacht het startmoment waarop deelnemers 'instappen'. De waarde van het model van Kolb zit erin dat je (overheersende) leerstijlen in een groep kunt vertalen naar effectieve werkvormen.
Doener Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Dromer Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Beslisser Sterk: Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Denker Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Soms is een groep divers samengesteld en zul je de stem van de meerderheid volgen én kiezen voor een variatie in werkvormen. In andere gevallen laat de favoriete leerstijl zich makkelijker voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan buschauffeurs (doeners).
Volgende pagina: Taken van de trainer
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/didactiek/leerproces.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon