Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Leren en studeren > Didactiek > Leerproces

Hoe leren mensen?

Didactiek

Iedereen heeft een eigen leerstijl. De één begraaft zich in vakliteratuur voordat hij iets nieuws in de praktijk beproeft, de ander kiest voor trial and error: gewoon dóen en maar kijken wat er gebeurt.

Volgens Kolb leren mensen op vier manieren. Hij onderscheidt vier leerstijlen:

  1. Mensen leren door te doen of te ervaren (doeners)
  2. Mensen leren door waar te nemen en te overdenken (dromers)
  3. Mensen leren door analyse en denken (denkers)
  4. Mensen leren door actief te experimenteren (beslissers)

Voor een effectief leerproces is het belangrijk dat alle fasen worden doorlopen, ongeacht het startmoment waarop deelnemers 'instappen'. De waarde van het model van Kolb zit erin dat je (overheersende) leerstijlen in een groep kunt vertalen naar effectieve werkvormen.

Doener

Sterk:

Zwak:

  • Ongeduldig
  • Drammerig

Effectieve werkvormen:

  • Afwisseling werkvormen
  • Feedback
  • Ruimte voor humor, plezier, ontspanning

Dromer

Sterk:

Zwak:

  • Besluiteloos

Effectieve werkvormen:

  • Ruimte voor uiten van gevoel
  • Tijd voor reflectie
  • Visuele presentatie

Beslisser

Sterk:

Zwak:

  • sociaal contact / relaties

Effectieve werkvormen:

Denker

Sterk:

  • logisch denken
  • concepten/modellen bouwen

Zwak:

  • Praktisch toepassen
  • Zweven (niet met beide benen op de grond)

Effectieve werkvormen:

  • Duidelijke structuur
  • Ruimte voor stellen van vragen
  • Observaties plaatsen in theorie

Soms is een groep divers samengesteld en zul je de stem van de meerderheid volgen én kiezen voor een variatie in werkvormen. In andere gevallen laat de favoriete leerstijl zich makkelijker voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan buschauffeurs (doeners).

Volgende pagina: Taken van de trainer


Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/didactiek/leerproces.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon