Verschillende soorten vragen over de leerstof
Je kunt 6 soorten vragen onderscheiden met een toenemende moeilijkheidsgraad.
- Kennis
- Inzicht
- Toepassing
- Analyse
- Synthese
- Evaluatie
(waarop is deze indeling gebaseerd?)
De moeilijkere soorten vragen prikkelen tot nadenken en bevorderen daarmee het leerproces.
Vaak roept een vraag op een hoger niveau vanzelf vragen op op een lager niveau. Doordat je zo allerlei verbanden
legt zul je de kennis beter begrijpen en het makkelijker onthouden.
1. Kennis
Een kennisvraag is er op gericht dat je bepaalde feitelijke informatie kunt onthouden
en het later kunt reproduceren.
- Feiten en gebeurtenissen.
In welke landen is op 1-1-2002 de euro ingevoerd?
- Opsommingen.
Wat zijn de belangrijkste bodemschatten in Zuid-Afrika?
- Definities.
Wat verstaan we onder "werkloosheid"?
- Beschrijvingen.
Wat is een tachograaf en hoe wordt het gebruikt?
- Feitelijke verbanden.
Wie was Albert Einstein en wat was zijn betekenis voor de Natuurkunde?
- Herkennen en aanwijzen.
Waar zitten de nieren?
Kennisvragen zijn erg geschikt om op te nemen in een vragenbank.
2. Inzicht
Over inzichtvragen moet je meestal even nadenken, je moet de relevante leerstof onderkennen en het antwoord in eigen woorden weergeven. Je moet de leerstof kunnen uitleggen.
- Selecteren en samenvatten
Welke geografische factoren zijn van invloed op de economische positie van Rotterdam?
- Een verklaring geven
Hoe kwam Hitler aan de macht?
- In eigen woorden weergeven
Hoe planten spinnen zich voort?
- Een tekening maken van
Hoe zit de menselijke bloedsomloop in elkaar?
- Voorspel gevolgen
Wat gebeurt er met de werkloosheid als de inflatie stijgt?
- Voorbeelden geven
Noem een groot staatsman.
- Uitleggen
Wat bedoelde Hamlet toen hij zei "To be or not to be, that is the question?"
- Grote lijnen aangeven
Hoe is het Koninkrijk der Nederlanden ontstaan?
- Beschrijven
Wat is het periodiek systeem der elementen?
- Verschillen en overeenkomsten aangeven
Hoe zou een regeerakkoord tussen socialisten en liberalen eruit kunnen zien?
"Every clarification breeds new questions."
Arthur Bloch.
3. Toepassing
Bij toepassingsvragen moet je de leerstof in een onbekende situatie gebruiken om een probleem op te lossen.
- Een plan ontwikkelen
Hoe zou de regering van Italië de werkloosheid kunnen bestrijden?
- Oplossingen voorstellen
Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen?
- Aantonen dat
Bewijs dat er niet een grootste priemgetal is.
- Laten zien hoe
Hoe kun je een computer gebruiken bij het leren?
- Kennis gebruiken in een situatie
Hoe zou je eerste hulp verlenen aan dit slachtoffer met ademhalingsproblemen?
- Concrete gevallen toetsen aan abstracte definities
Welke landen zijn volgens deze definitie socialistisch?
- Een opgave oplossen of berekening maken
Wat is de snelheid waarmee een kogel van 1 kg de grond raakt als die op aarde op 1 meter hoogte wordt losgelaten en je de luchtwrijving mag verwaarlozen?
"A quick question is one that was formulated quickly, thus greatly
increasing the time needed for getting a useful answer."
Yukka Korpela.
4. Analyse
Bij analysevragen breek je de leerstof op en breng je de onderdelen met elkaar
in verband. Daarvoor moet je kritisch en
diepgravend studeren. Analysevragen zijn essentieel om kennis uit een leersituatie
toe te kunnen passen in de praktijk.
- In delen splitsen
Welke milieurisico's brengt een kerncentrale met zich mee?
- Patronen beschrijven
Welke oorzaken kun je na het bestuderen van de Russische
en Amerikaanse revoluties aangeven voor het ontstaan van revoluties?
- Bewijzen voor conclusies aangeven
Onderbouw of weerleg de volgende stelling: de perceptie van de kwaliteit van
de gezondheidszorg door het publiek stemt niet overeen met de objectieve kwaliteit.
- Classificeren
Is milieuvervuiling primair een technisch, economisch of politiek probleem?
- Onderzoeken
Heeft het regeringsbeleid in de periode 2002-2004 wezenlijk
bijgedragen
aan het drastisch reduceren van de werkloosheid in die periode?
- Vergelijken
Vergelijk deze cursus "Actief Leren" met het hoofdstuk "Studiemethoden" in de gids "Studeren" van NRC Handelsblad.
5. Synthese
Synthesevragen zijn er op gericht onderdelen samen te brengen tot iets nieuws.
Je moet creatief omgaan met kennis en inzichten. Bij synthesevragen zijn zeer uiteenlopende antwoorden mogelijk.
- Ontwerpen
Ontwerp de ideale stad.
- Scheppen
Schrijf een toneelstuk dat jouw leven weergeeft.
- Samenstellen
Schrijf een regeerakkoord op basis van je eigen politieke overtuigingen, als je 50/50 moet samenwerken met een andere politieke partij.
- Schrijven
Schrijf een artikel voor een zaterdagkrant over jouw oplossing voor het fileprobleem.
- Ontwikkelen
Ontwikkel een computersimulatie waarmee je de oplossing van een derdegraads
vergelijking kunt benaderen.
- Voorspellen en extrapoleren
Wat zou er gebeuren als het gebruik van softdrugs zou worden verboden?
- Combineer kennis op verschillende terreinen
Wat zijn de potentiële economische gevolgen van de uitbraak van
een ernstige ziekte in de veehouderij.
"Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why."
Bernard M. Baruch.
6. Evaluatie
Een evaluatievraag is gericht op een beargumenteerd oordeel en standpunt. Je beoordeelt een idee op zijn
waarde, kiest uit verschillende oplossingen voor een probleem, of je beoordeelt een kunstwerk.
Je ontwikkelt en verdedigt een opinie. De beantwoording van evaluatievragen is mede gebaseerd
op je persoonlijke overtuigingen.
- Concluderen
Zou de oorspronkelijke evolutietheorie van Darwin naar hedendaagse maatstaven
stand houden?
- Beargumenteren
Is het huidige economisch systeem in Nederland het definitieve systeem?
- Waarde aangeven
Wie is de beste parlementariër?
- Bekritiseren
Wat zijn de zwakke punten van de troonrede van dit jaar?
- Kiezen en de keuze rechtvaardigen
Zou invoering van de doodstraf een goede zaak zijn?
- Besluiten
Hoeveel maanden celstraf zou je geven aan iemand die schuldig is aan
een verkeersongeval met dodelijke afloop?
Waarop is deze indeling gebaseerd?
De indeling van vragen en leerdoelen die we hier gebruiken staat bekend als de Taxonomie van Bloom. Het is tussen 1948 en 1956 ontwikkeld door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom,
als algemeen model voor de doelstellingen van het leerproces. We gebruiken hier de categorieën in
het cognitieve domein van dit model.
Volgende pagina: Tips voor het bedenken van vragen over de leerstof
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/soorten_vragen.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon