Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Zakelijk flirten > Complimenten

Complimenten geven en ontvangen

Zakelijk flirten

Wie de ander positief wil stemmen kan heel ingewikkeld doen maar een simpel complimentje doet al heel wat. Het is net alsof Nederlanders per complimentje dat ze geven belasting moeten betalen.

Complimenten geven

Wie binnenkomt met een complimentje zit altijd beter. ‘Goh, wat een leuk gebouw hebben jullie.’ Of: ‘Voor ik het vergeet: ik hoorde van een collega dat je zo’n prachtige site had gebouwd. Ziet er inderdaad gelikt uit hoor.’ Complimenteren is geen kunst maar een paar tips kunnen geen kwaad.

Hanteer als regel dat hoe dichter je bij de persoon komt, hoe “lichter” het compliment moet zijn. Je gesprekspartner heeft een prachtig jasje aan. Dan kun je zeggen: ‘Wat een prachtig jasje heb je aan.’ Maar die vleiende woorden brengen de ander in een wat ongemakkelijke positie. Want hoe reageer je daar op? Handiger is dus ook dat vast voor je gesprekspartner te regelen. Je laat het compliment volgen door een vraag. ‘Wat een prachtig jasje heb je aan. Waar heb je dat gekocht?’

Complimenteer mensen niet met iets waar ze nauwelijks zelf invloed op hebben. Hun fysiek bijvoorbeeld. Heb het ook liever niet over de kilo’s die ze eventueel verloren. Wellicht kom je elkaar later weer tegen en dan kan het zijn dat de kilo’s er even zo vrolijk weer aanzitten.

Complimenteer mensen met dingen die ze duidelijk belangrijk vinden. Mannen en hun auto. Mannen die juist een nieuwe auto kochten en je dat meedelen (het is opmerkelijk hoe snel ze het gesprek op auto’s kunnen brengen) kun je erg pleasen door te zeggen: ‘Ja, zo’n Lexus daar droom ik al jaren van. Is het inderdaad zo’n genot om in te rijden?’

Complimenten ontvangen

Als de ander je niet helpt door een compliment met een vraag af te sluiten, kan het lastig zijn om een complimentje te ontvangen. Hoe doe je dat? In elk geval bedank je. En je laat dat volgen door een statement over datgene waarmee je gecomplimenteerd bent. Jan: ‘Ik las je onderzoeksverslag. Prettig geschreven hoor.’ Piet: ‘Dank je. Ik vind het inderdaad erg belangrijk dat een tekst een beetje goed geschreven is.’

Vervolgens kun je de situatie afwikkelen door een vraag te stellen en zo een nieuwe opening te creĆ«ren. Piet kan zijn bedankje bijvoorbeeld als volgt afsluiten: ‘Dank je. Ik vind het inderdaad erg belangrijk dat een tekst een beetje goed geschreven is. Hoe viel het rapport bij jullie in de groep?’

Volgende pagina: Cadeautjes geven


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/zakelijk-flirten/complimenten.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon