Omgaan met frustratieagressie
Neem het probleem serieus en laat de boze persoon zijn boosheid uiten. In
de ogen van agressieve persoon is hem of haar een onrecht aangedaan. Ga daar
niet tegenin, maar toon begrip voor de situatie. Iemand die zich begrepen voelt,
maakt minder stennis. Doe het volgende:
- Luister naar wat de persoon te zeggen heeft
- Blijf rustig en neem een open houding aan. Dit wekt vertrouwen.
- Laat de persoon uitpraten. Dat voorkomt een welles-nietesgesprek en zorgt
ervoor dat de emoties niet nog hoger oplopen.
- Als de persoon uitgeraasd lijkt, vat
de woorden van de boze persoon kort samen. Zo laat je merken dat je luistert en begrip hebt voor de situatie.
- Vraag om opheldering bij onduidelijkheden, zodat je niet in het volgende
misverstand verzeild raakt.
- Laat weten wat jij wel en niet kunt doen om het probleem te verhelpen,
zodat er weer enige ruimte is voor redelijkheid.
- Bied een oplossing en koppel die aan concrete afspraken, voorzover je daartoe
in staat bent. Ben jij zelf niet degene die dingen kan of mag afspreken,
haal er dan de persoon bij die dat wel kan en mag.
- Het mooiste is als je op een positieve manier het gesprek kunt beƫindigen.
Dat zal niet altijd lukken.
Volgende pagina: Omgaan
met doelgerichte of instrumentele agressie.
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/agressie/omgaan-met-frustratieagressie.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon