Communicatiemiddelen
Ruim honderd communicatiemiddelen die je kunt gebruiken:
- Advertentie
- Affiche
- Agenda
- Ansichtkaart
- App (voor smartphone, tablet, desktopcomputer, smart-tv, ...)
- Balonnen
- Banieren
- Banner
- Bedrijfsfilm
- Bedrijfsbezoeken (rondleidingen)
- Beleidsnota
- Beurs
- Billboard
- Blog
- Boek
- Boekpresentatie
- Brief
- Briefing
- Brochure
- Busreclame (reclame in het openbaar vervoer)
- Cadeau
- Checklist
- Coaching
- Commercials (Radio, tv, internet)
- Conferentie / symposium
- Cursus
- Dagbladreclame
- Debat
- Direct mail
- Discussiebijeenkomsten
- Discussieforum
- Displays
- DVD
- E-mail
- Evenementendrukwerk zoals bierviltjes, t-shirts, vlaggen, waterflesjes
- Events
- Expositie
- Extranet
- E-zine
- Factsheet
- FAQ's (Frequently Asked Questions)
- Festival
- Films, video's
- Flyer (op papier of digitaal)
- Folder
- Foto
- Free publicity
- Games
- Gesprek
- Handleiding
- Helpdesk
- Huis-aan-huis-folders
- Huisbezoek
- Huisstijl (Sommige huisstijlen zijn zó krachtig dat bijvoorbeeld alleen de kleur het merk verraadt.)
- Infobalie
- Informatiemarkt
- Informatiepanelen
- Informatiepakket
- Informatietelefoon
- Infotainment (tv-programma's waarin product of dienst wordt gepresenteerd)
- Intranet
- Introductieprogramma
- Introductiemap
- Jaarverslag
- Jingle
- Jassen
- Kalender
- Kerstkaart
- Kleding (petten, jacks, T-shirts)
- Koffieautomaatbeker
- Lespakket
- Lichtkrant
- Lobby
- Magazine
- Mededelingenbord
- Muziek: jingles
- Muziek: liedjes
- Narrowcasting
- Nieuwsbrief
- Omroepinstallatie (denk aan geluidswagens of festivals)
- Persbericht
- Persconferentie
- Persrondleiding
- Persoonlijke benadering
- Persoonlijke verkoopgesprekken
- Personeelsblad
- Podcasts
- Pont (voorzien van reclame)
- Poster
- Presentatie
- Probeerexemplaar
- Quiz
- Reclameartikelen (weggevertjes)
- Relatiemagazine
- Rondetafelgesprek
- Rondleiding
- Sample (probeerverpakking)
- SMS
- Sociale media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram etc.)
- Spandoek
- Speech
- Sponsoring
- Spreekbeurt-materialen
- Stickers
- Studiedag
- Telefoon
- Teletekst
- Tentoonstelling
- Theatervoorstelling
- Tijdschrift
- Toespraak
- Tv-uitzending
- Twitter
- Uitstapjes
- Vergaderingen
- Video's en film (Youtube, streaming)
- Videoscherm
- Vlaggen
- Voicemail
- Website
- Weggevertjes (reclameartikelen)
- Werkontbijt
- Werkoverleg
- Workshop
- Whatsapp
- Whitepaper
- Winkelwagens (advertentie daarop)
- Zelfscanner
Dit overzicht is ongetwijfeld niet volledig. Heb je aanvullingen? Mail de auteur.
Communicatieplan en -strategie bepalden de keuze voor de middelen
Belangrijker dan welk middel je kiest, is hoe je er gebruik van maakt. Maak eerst een communicatieplan en laat je daarbij leiden door je communicatiestrategie. Als je kiest voor de dialoog, kies je tegelijkertijd voor het gebruik van niet al te schreeuwerige kleuren. Je kiest voor meer nuance. Je kiest voor het gebruik van foto's waar mensen in gesprek zijn. Je kiest sowieso voor mensen in beeld. Hier bewijst zich juist de meerwaarde van een duidelijke strategie. Op basis van die strategie kun je bepaalde ideeën afwijzen of juist verder uitwerken.
Hou het zo simpel mogelijk. Het is verleidelijk om –als het budget toereikend is- te kiezen voor middelen die mooi zijn of juist erg creatief of leuk. Dat is mooi als je een prijs wilt winnen. Maar je wilt effect. Vergaloppeer je niet in een aanpak die te complex is. Zorg ervoor dat de communicatiemiddelen die je kiest elkaar kunnen versterken. Als je bijvoorbeeld een radiocommercial maakte waarin een prominente Nederlander iets aanprijst, is het niet raar om diezelfde Nederlander in advertenties in beeld te brengen. Zo versterkt het beeld de radiocommercial en de radiocommercial het beeld.
Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/communicatieplan/communicatiemiddelen.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon