|
Marketing | |
Inhoud: Marketingmix
|
Goede promotie is een mix van verschillende instrumenten. Elk middel maakt weer andere reacties los en heeft dus een ander nut.
De vijf belangrijkste promotie-instrumenten zijn:
Een trend van de laatste jaren is dat de dominantie van reclame in massamedia afneemt. De massamarkten zijn namelijk in delen uiteen gevallen. Daarom is massamarketing minder effectief en wordt het belangrijker om een band op te bouwen met klanten in afgebakende nichemarkten. Internet heeft dit proces alleen maar beter mogelijk gemaakt.
Steeds meer bedrijven begrijpen dat alle promotionele activiteiten gecoördineerd moeten worden. Want stel, een website brengt een heel andere boodschap over dan een tv-reclame, dan is dit verwarrend voor de consument. Er moet dus coördinatie zijn in de uitingen naar buiten toe. Om dat te bereiken, moet eerst de interne communicatie verbeterd worden. Bijvoorbeeld tussen de marketing- en verkoopafdelingen in de organisatie.
De belangrijkste eerste stap is dat je voor ogen moet hebben wat je communicatiedoelstelling is. In welke fase van koopbereidheid bevindt een gemiddeld persoon van de doelgroep zich? Kent hij het product/het merk überhaupt? Zo ja, hoeveel weet hij ervan en hoe positief is hij over het product? Hoe denkt hij over de concurrenten? En ten slotte: aangenomen dat hij het voornemen heeft om het product te kopen, hoe kun je hem bewegen dit ook daadwerkelijk te doen?
Slechte promotie | |
Hoe schadelijk slecht gesteunde promotie kan zijn Het is essentieel dat een promotionele actie gesteund wordt door de organisatie. Een voorbeeld van hoe het niet moet: een grote Nederlandse Luchtvaartmaatschappij wilde klanten binden door een soort cadeaukaart met airmiles. De voordelen voor de klant zijn dezelfde als bij een boekenbon: een mooi cadeautje voor het geval je even niet creatief bent. Ook de maatschappij is erbij gebaat: in het beste geval levert het een stroom nieuwe klanten op en daarnaast een schat aan nieuwe emailadressen van kopers. Als stimulans om deze zogenaamde gift cardaan te schaffen, verdubbelt de maatschappij eenmalig het bedrag (tot een bepaald maximum). Toen de actie in werking werd gezet, ging het echter het mis. Een groot deel van de boekingen kon niet worden gemaakt, omdat er iets mis ging met de koppeling tussen de kaart en het algemene online betaalsysteem van vluchten. Verbaasde klanten kregen de mededeling dat de betaling niet gedaan kon worden. De klant moest vervolgens zelf er achteraan om dit geregeld te krijgen. Ondertussen bleven in de mailbox van de klant allerlei opdringerige aanbiedingsmailtjes binnendruppelen (‘goedkope vluchten naar Nice’) ... |
Afhankelijk van de bekendheid en de houding ten opzichte van het product, wordt er gekozen voor een manier van overreding. Kies je voor reclame, vraag je dan af of rationele overreding beter werkt dan emotionele. Bedenk dat argumenten weer tegenargumenten oproepen. Een emotionele boodschap kan heel samengebald een pakket aan associaties overbrengen.
Wil je een product marketen dat erg duur of riskant in de aankoop is, bedenk dan dat persoonlijke communicatiekanalen erg nuttig zijn. Consumenten vertrouwen dan niet op de massamedia, maar op persoonlijk advies.
Artistieke producten zoals boeken of films zijn weer erg gebaat bij mond-tot-mondreclame en buzz marketing. Dat laatste is het beïnvloeden van opiniemakers op een bepaald terrein. Dat kunnen bijvoorbeeld toonaangevende recensenten zijn, maar ook tussenhandelaren. Toen de uitgever van Gerard Reve diens boek Moeder en zoonwilde promoten, stuurde hij alle Nederlandse boekhandels een promotie-examplaar (en de recensenten kregen er geen).
Als de promotiemix is vastgesteld, moet er nog gezorgd worden dat alle onderdelen goed samenwerken. Hier volgen drie tips om daar voor te zorgen.
Volgende pagina: Plaats als factor in de marketingmix
Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/promotie.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon